bramdonkers.reismee.nl

Gulle gevers in Veldhoven!

Een spontane actie vanuit de Immanuelkerk in Veldhoven maakte dat er een flink bedrag beschikbaar kwam voor kansarme kinderen in Gambia.

Een geweldige collecte opbrengst op zondag 14 oktober! : € 569,55

Meerdere kinderen in Gambia zullen nu toch naar school kunnen. Voor een aantal staan we garant. De Stichting Djappoleen (http://www.djappoleen.nl/) heeft nu meer mogelijkheden voor gezinnen die alleen geld hebben voor de dagelijkse portie rijst (en dat vaak nog niet elke dag) en boeken, kleding en schoolgeld niet kunnen betalen.

Van een aantal mensen kreeg ik ook nog een 'gift onder couvert' en op de rekening van Djappoleen is ook vrijgevig gedoneerd. Op het moment dat ik dit schrijf, is er al een bedrag gestort van € 780,00! We hebben bij elkaar nu al een bedrag bereikt van € 1370,00!!

Bovendien heeft de kerstmarktcommissie een deel van de opbrengst toegezegd en onderwijsorganisaties willen mij eenmalig sponsoren.

Met een docentenprogramma, lesmateriaal en de mogelijkheid voor veel kinderen om naar school te kunnen, reis ik op 26 oktober welgemoed af.

Heel veel dank aan alle gulle gevers!

Geef kinderen een kans

Er zijn nog steeds kansloze kinderen: slechte (of geen) verzorging, geen onderwijs ..... en opgroeiend in een straatarm land. Wij kreunen onder de financiële crisis, misschien. Maar we zijn schatrijk, vergeleken met de landen waar ik vrijwilligerswerk deed / ga doen : Nepal en Gambia.
In de top 10 van de rijkste landen wordt het Bruto Binnenlands Product (BBP) gekoppeld aan de koopkracht per hoofd . In het overzicht van de landen in de wereld in 2011 / 2012 volgens het Internationaal Monetair Fonds (IMF) hoort Nederland bij de 10 rijkste landen van de wereld. Nepal staat op de lijst van 183 landen op plaats 162, Gambia op 151.
Vorig jaar werkte ik drie maanden in Nepal. Met een Deense antropologe werkten we op 'teachertrainingen' aan de verbetering van het onderwijs. Onderwijs dat meestal alleen bestaat uit voorzeggen en nazeggen. Veel onderwijsgevenden zijn ook niet bevoegd; ze zijn direct na het voortgezet onderwijs voor de klas gaan staan. Na de trainingen zijn we op de verschillende scholen gaan kijken. Tot onze grote verrassing zagen wij bij onze cursisten, dat ze veel gevarieerder les gaven! Ze maakten ook hun collega's enthousiast. En de kinderen ......... ze ontwikkelden zich veel beter!
Ditzelfde werk ga ik binnenkort in Gambia doen: lessen geven op het Gambia College (de enige lerarenopleiding in het land) en nascholing verzorgen voor onderwijsgevenden en schoolleiders.
In mei ben ik - ter voorbereiding van het werk - ruim een week in Gambia geweest. Daar kwam ik ook in contact met de Stichting Djappoleen (= wees solidair): voor kinderen die niet naar school kunnen, omdat er geen geld is voor boeken, schoolgeld en kleding , voorziet de stichting in financiën en begeleiding.

Met Marloes de Kok, die in Gambia woont en de besteding van de gelden goed in de gaten houdt, heb ik op een school 10 meisjes ontmoet die door deze bijdrage al in de eindfase van een 10-jarig schooltraject waren gekomen.

Voorbereiding in Veldhoven

Mooi, 't is bijna allemaal nog te gebruiken: het materiaal waar ik in de voorbije jaren mee gewerkt -of zelf ontwikkeld -heb.

Als ik dat vergelijk met het lijstje dat Metsje Krol mij toestuurde, kan ik aardig wat kwijt daar. Metsje is docente op hogeschool Windesheim in Zwolle en een groot deel van het jaar gedetacheerdnaar het Gambia college.

Leraren opleiden en directeuren nascholen. Daar kunnen we je goed bij inzetten, vond Metsje.

Modules die ik gegeven heb op de schoolleidersopleiding moeten dan wel bewerkt worden en tegelijk vertaald in begrijpelijk Engels. Gelukkig zijn de grote goeroes van de onderwijsontwikkeling in de laatste decennia werkzaam in de USA: Senge, Fullan en Covey. Hun ideeën kon ik in de oorspronkelijke tekst op sheet zetten.

Ook het materiaal dat ik voor de cursussen kwaliteitszorg, teamvorming en didactische vaardighedenheb gebruikt, heb ik op sheets gezet. Een powerpointpresentatie is niet altijd - of vaak niet - te gebruiken: stroomstoring. Daarom mappen gemaakt met meer dan 100 uitdraaien van de dia's.

Leuk hoor, als je 45 jaar onderwijs-ervaring nog kan inzetten op je 72ste.

Welkom op mijn Reislog!

Welkomop mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden. Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!

Groetjes,

Bram