bramdonkers.reismee.nl

Vergrijp

Vergrijp

Een van de studenten van hogeschool Windesheim die hier stage loopt, is bezig met een onderzoek naar seksuele intimidatie. Voor haar is een gesprek geregeld met een regeringsfunctionaris, die bezig is met maatregelen tegen vergrijpen op dit terrein. De man vertelt over een actuele situatie. Hij moet afreizen met juristen naar Basse. Daar worden 4 mannen aangeklaagd wegens verkrachting van meisjes tussen de 12 en 14 jaar. Hier heeft een verkrachting nog meer impact dan bij ons : de meisjes worden verstoten uit hun familie. Basse ligt 350 km hiervandaan. De reis erheen moet met openbaar vervoer: 8 uur reizen! Wrange bijkomstigheid: het luxe kantoor van de WHO (Wereld Gezondheidsorganisatie) ligt vlak bij het regeringskantoor; er staan daar ongebruikte auto's voor de deur! Die mogen niet ingezet worden bij deze zaak. WHO organiseert wel - in het kader van de week van de psychiatrie - een kostbare conferentie. Voor de genoemde ambtenaar moet nu (weer) - via een korte lijn(!) - een auto gesponsord worden.

Steeds vaker denk ik: alleen kleine projecten zijn effectief ...... maar er zullen wel uitzonderingen zijn.

Nog een bevolkingsgroep

Bij alle verschillende bevolkingsgroepen, valt er een erg op: de Ako's. Zij zijn de teruggestuurde slaven en zijn te herkennen aan kleding die te typeren is als Europese 20-jaren kleding: bloemetjesjurken, hoedjes, costuums. Ze komen uit Suriname, Jamaica ........

Jongens

Tot het zesde levensjaar blijft een jongen hier bij de moeder. Daarna is hij eigendom van de vader en wordt gezien als de 'pensioenvoorziening'.

Floris Timmer

Dag Bram, ik lees je verhalen met verbijstering en verwondering.

Bram

Dag Floris, goed om te lezen! Dank je wel!