bramdonkers.reismee.nl

Dag van de leraar op het Gambia College

Op 5 oktober was het World Teachers Day. Op 22 november mag het Gambia College een dag van de leraar organiseren, gesponsord door UNESCO. Het auditorium vult zich met studenten en achter een lange tafel schuiven de sprekers aan. Er wordt wel - geduldig - gewacht op de laatste official. We beginnen dan ook een uur later. De organisatie van een dergelijk evenement wordt in Nederland door een evenementenbureau geregeld. Hier moet alles intern gedaan worden.

'Take a stand for teachers', is het thema.

De bijeenkomst begint met 2 gebeden: een Islam- en een Christengebed!

Nadat elke deelnemende organisatie een statement heeft uitgesproken, horen we 4 monologen aan van elk een half uur.

Begrippen als toewijding en betrokkenheid, vertrouwen en motivatie, kennis en attitude, rolmodellen en gedragscode komen meerdere keren voorbij. Applaus volgt. Singapore en Qatar worden genoemd als (onnavolgbare) voorbeelden van investeringen in het onderwijs. E-learning moet ijkpunt worden; Metsje krijgt ook applaus, omdat ze genoemd wordt als facilitator van de nieuw te bouwen computer-labs. Na 2 uur luisteren mogen er vragen gesteld worden en aanbevelingen gedaan. Wordt veel gebruik van gemaakt.

Studenten krijgen voor hun aanwezigheid presentiegeld van Unesco (50 dalasi= € 1,30). Kunnen ze goed gebruiken, want ze moeten van 500 dalasi per maand rondkomen. De laatste 3 maanden is er niet uitbetaald; sommige studenten vielen flauw van de honger!

We maken nog een afspraak voor 2 gastlessen op het college begin december.

Voor regio 2 geef ik maandag een les voor 20 clustermanagers.

Teus Stahlie

Onder de indruk van je goede werken!! Je zweet waarschijnlijk meer als tijdens het fietsen.... Veel sterkte en plezier!