bramdonkers.reismee.nl

Islamitisch feest

Nationale feestdag vandaag:

10 Moeharram.

Ashura (Asjoera) is de tiende dag van de eerste maand van het islamitisch jaar: 10 muharan. Nadat op 1 muharram in de moskee het kerkelijke jaar is begonnen, wordt op deze dag pas echt nieuwjaar gevierd.
Het is vooral een feest voor kinderen, ze krijgen allerlei cadeautjes die lawaai maken: trommels, fluitjes, rotjes, rammelaars en ratels, ook wel poppen en geld. 's Avonds eten de kinderen cous-cous klaargemaakt met de gedroogde staart van het schaap dat bij het offerfeest is geslacht.

Gisteren was het hier al een oorverdovend lawaai. Kinderen - sommigen met witte vegen op hun gezicht -zongen, dansten en sloegen op blikken en jerrycans. Na de voorstelling keken ze verwachtingsvol: beloning was heel welkom
Ashura is een dag van tegenstellingen, er heerst blijdschap om de dingen die moeten komen en verdriet om de dingen die voorbij zijn gegaan. Het wordt volgens de islam aanbevolen om een dag te vasten. Het is toch ook een gezellige dag, want veel mensen zoeken elkaars gezelschap op. Niet alleen in huis, maar ook op straat.

Op de ochtend van Ashura kun je beter niet op straat vertonen. Je riskeert namelijk een nat pak doordat iemand een emmer koud water over je heen kiept, of je met een waterspuit probeert te raken. Want op Ashura moet iedereen een bad nemen. Demba en Adama vasten vandaag. Ze hebben ook een paar uur vrij gevraagd om naar hun familie en de moskee te gaan. Pas na zonsondergang mag je eten. Het vasten is een herdenking van de bevrijding van de profeet Mousa - oftewel Mozes - en zijn volk van de farao. De maaltijd wordt bij sommige stromingen van de islam gezien als herdenking van de laatste keer dat Noach at aan boord van de Ark.

Op Ashura maken islamitische ondernemers de balans op van het afgelopen jaar. Daarna staan ze 2,5% van hun totale bezit af aan minderbedeelden. Hun gift kan bestaan uit een som geld, maar kan ook de vorm hebben van geschenken of levensmiddelen zoals bloem, suiker of olie. Er zijn mensen die op Ashura een complete feestmaaltijd aanrichten voor de kinderen uit de buurt. Het afstaan van bezit, dat Zakaat (religieuze belasting) wordt genoemd, is een van de vijf pijlers van de Islam.

Floris Timmer

Dag Bram,
wat fijn dat je zo je belevenissen met ons deelt en gelijktijdig mijn beeld van de Islam inkleurt met vreugdevolle gebeurtenissen. Lenie de Winter, een vriendin van ons, die dominee was, zei een keer in haar laatste levensjaar: natuurlijk is Allah dezelfde god als de onze.

Bram

Dag Floris,
Hier heeft bij de komst van de Islam een vermenging plaatsgevonden met de oorspronkelijke godsdiensten...... zo leer ik van Karin Armstrong ( "Islam, geschiedenis van een wereldgodsdienst"). Er zou daarom geen orthodoxe Islam zijn gegroeid. Samenwerking tussen Imams en bv. de Anglicaanse bisschop is hier mogelijk. Hopelijk krijgen fundamentalisten geen kans.